PLA DE FORMACIÓ PERMANENT DE COLBACAT
La classe de visual i plàstica: crear, experimentar, intercanviar i aprendre.
( Edició a Barcelona - Seu de COLBACAT i diferents Museus de Barcelona)
PERFIL DOCENT DE PLÀSTICA DE D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA:
AQUEST CURS ACREDITAR EL PERFIL DE VISUAL I PLÀSTICA DE DOCENTS DE PRIMÀRIA AMB 30 HORES
.
INTRODUCCIÓ
Aquesta formació donarà una base teòrica sobre el currículum de Visual i Plàstica així com recursos organitzatius i metodològics per treballar l´àrea de visual i plàstica mitjançant la realització d´activitats que desenvoluparan l creativitat i imaginació de l´alumne i motivaran el seu aprenentatge.
Dissenyo la classe de VIP com un procés de descoberta, de reflexió i anàlisi per gaudir des del coneixement i des de
l´emoció i plantejo activitats per fer en treball cooperatiu, ambients i/o tallers per donar a conèixer diferents espais organitzatius i metodologies de treball.
Experimentarem amb diferents materials, recur-sos i procediments per tal d'enriquir les capaci-tats artístiques de l'alumnat. Observarem, planifi-carem i experimentarem.
Es combinaran classes pràctiques amb visites pedagògiques a museus per apropar l´alumne a l´obra
d´art.
OBJECTIUS
. Conèixer el currículum de visual i plàstica.
. Planificar i executar moments dedicats a l'observació, el raonament i la comunicació a partir de l’art.
. Generar contextos d'aprenentatge creatius a l’aula.
. Plantejar la VIP com un procés de descoberta, reflexió i creació a l´aula.
. Conèixer diferents tècniques artístiques.
. Aprendre els elements del llenguatge plàstic: forma, volum, linea i color.
. Aprendre els tres eixos de la visual i plàstica: el dibuix, el volum i el color.
. Fer visites pedagògiques a museus de referència.
. Dibuixar on location.
RESUM DE CONTINGUTS
. El patrimoni i les manifestacions artístiques.
. Elements bàsics del llenguatge visual: forma, color, traç i volum.
. Els tres eixos de la visual i plàstica: el dibuix, el volum i el color.
. Tècniques seques, humides, grasses i mixtes pròpies dels diferents llenguatges artístics.
. El carvat.
. Material reciclat a l´àrea de visual i plàstica.
. Imaginació i creativitat en l´expressió i comunicació artística.
. Interés, valoració i respecte pel fet artístic i per les produccions artístiques pròpies i dels altres.
Sessió 1
Presentació del curs.
Presentació del currículum de l´àrea de visual i plàstica. Base teòrica: Les dimensions, les competències, els continguts, les orientacions metodològiques i l’avaluació.
Sessió 2
Carvat amb planxes i amb elements naturals. L´estampació.
L´ús de la tinta xinesa a la pedra.
Planificació i disseny per fabricar tampons senzills I vistosos.
Sessió 3
L´aquarel.la i les seves múltiples aplicacions.
Textures i efectes en l´ús de l´aquarel.la.
Sessió
4
Les tècniques plàstiques. Teoria i pràctica.
Tècniques seques: llapis grafit,llapis color (fusta i aquarel.lable),el carbó i el pastel,el posca,llapis bicolor.
Tècniques humides: l´aquarella, tempera, gouache i tintes.
Tècniques grasses: les ceres i les ceres aquarel.lables.
Tècniques mixtes: dibuix, collage, fregat, transparències i drapejat.
El Frottage, dripping, assemblage i collage.
Sessió 5
Propostes concretes per treballar l´obra de Mondrian, Warhol i Tapies.
Sessió 6
Ens fem le nostres joguines?
Vinga som-hi!
Sessió 7
Teoria i pràctica dels elements del llenguatge plàstic.
Els tres eixos de la visual i plàstica: el dibuix, el volum i el color. Activitats pràctiques.
Sessió de dibuix on location. Eduquem la nostra mirada davant l´obra d´art. Dibuixem in situ al museu.
Sessió 8
Visita pedagògica a un museu.
Visual thinking strategies una metodologia de treball.
Sessió 9
Visita pedagògica a un museu.
Sessió 10
Visita pedagògica a un museu.